09 maalis

Digiajan IR – mitä se tarkoittaa käytännössä?

Vuosikertomusten kulta-aika on käsillä: moni pörssiyhtiö julkistaa tuoreita, usein jopa satasivuisia teoksia viime vuodesta. Digiaikakaudella hyvä kysymys on, mikä on vuosikertomuksen rooli nykyisen nopean webbi- ja someviestinnän maailmassa?

– Tavoittaako vuosikertomus sijoittajat kohderyhmänä?
– Kuka ehtii lukea vuosikertomusta kannesta kanteen?

Elämme “selailuaikakautta”

Ei ole enää uutinen, että tiedon kuluttajan lukukäyttäytyminen on muuttunut. Kun vielä muutama vuosi sitten sijoittajalla riitti aikaa katsoa tunnin webcasteja ja perehtyä vuosikertomukseen jollei päivä- niin ainakin tuntikaupalla. Toisin on nyt. Koska työelämän ajankäyttö on tiivistynyt ja tiedon käyttö on muuttunut, ydinviestit pitää saada salamannopeasti, selaillen. Nyt kilpaillaan lukijan huomiosta koko ajan jatkuvassa tietovirrassa.

Tämä asettaa omat haasteensa myös IR:lle. Enää ei riitä, että viestintäosasto “tuuttaa” tietoa markkinoille eri kanavissa, laittaa pdf:t verkkoon ja pörssitiedotteen liitteeksi ja ohjaa osakkeenomistajat vuosikertomuksen pariin omalle webbisaitille. Nyt tieto pitää pureskella lukijalle helposti omaksuttavaan muotoon. Sijoittajan pitää saada tärkein tieto nopeasti, visuaalisesti ja kiteytettynä. Sieltä ja silloin kun se sijoittajalle on helpointa. Ajasta ja paikasta riippumatta.

Videot tulevat vauhdikkaasti myös IR:ään

Video, niin viihteelliseltä kuin kuulostaakin, sopii mainiosti vuosikertomukseen ja myös muuhun sijoittajaviestintään. Videota on nopea katsoa ja siitä on helppo omaksua olennainen tieto esimerkiksi toimistolla tai liikkeessä – poissa työpisteeltä, matkoilla, ihan missä päin kaupunkia vaan. Juuri se on sitä tehokasta ajankäyttöä – puolin ja toisin! Asiaansa ei kuitenkaan välttämättä aja millainen tahansa “omalla kännykällä” kuvattu video. Peräänkuulutan varsinkin IR:ään laadukasta tuotantoa, jota on miellyttävä katsoa ja josta on hyviä esimerkkejä erityisesti meillä Suomessa. Muussa tapauksessa video voi jopa kääntyä sanomaansa vastaan.

Kun vuosikertomuksen teko pienimmilläänkin vie aikaa monilta tekijöiltään tyypillisesti kuukausia, videon tekoon käytettävä aika lasketaan tunneissa tai korkeintaan päivissä. Sama skaalautuu euromääräisiin kustannuksiin. Ja ennen kaikkea: palvelet sijoittajiasi paremmin.

Päivitä IR-strategiasi digiaikaan!

Digitaalisuus on arkipäivää myös IR:ssä, ei pelkästään markkinoinnissa ja viestinnässä. Tavoita oikeat kohderyhmät. Ole rohkea. Uudista ja kohdista.

Tulemme mielellämme kertomaan sinulle päivityksemme Digiajan IR-trendeistä.

Blue Berry Share – Nordic berry picking
Olemme IR-alan start-up, emme viestintätoimisto.

040-535 8989 tai mervi@blueberrycom.fi

Mervi Pohjoisaho
+358 40 535 8989

Laura Ala
+358 40 351 6808