Joskus kuulen First North -pörssilistausta suunnittelevan yhtiön miettivän, tarvitaanko projektiin oikeastaan erikseen sijoittajaviestinnän ammattilaista: tiimissähän on jo yhtiön omien vastuuhenkilöiden lisäksi lakitoimisto, hyväksytty neuvonantaja ja usein vielä erikseen järjestäjäpankki?
Tutustu seuraaviin kohtiin ja ota huomioon päätöksenteossasi:)
1. Yhtiön status muuttuu yksityisestä julkiseksi. Tämä muuttaa yhtiön viestintäkulttuuria perusteellisesti. Jo hankkeen perustamisesta lähtien yhtiön tulee käytännössä monin tavoin toimia kuten listayhtiö. Tämä edellyttää mm. omien viestintäprosessien ja sisäpiirikäytäntöjen vakiinnuttamista yhtiön sisällä.
2. Regulaatio. Tästä kohdasta ei voine olla eri mieltä. Listayhtiön elämää rytmittävät jatkossa pörssiyhtiön tiedonantovelvollisuus sekä siihen liittyvä laaja regulaatio.
3. Työkuorma. Viestintään liittyvä työmäärä kasvaa sangen merkittävästi mm. edellä mainituista syistä. Ellei viestintää ole resurssoitu, työkuorma päätyy tavallisesti toimitus- ja talousjohtajan sekä usein myös markkinoinnin työpöydälle. Ammattilainen osaa myös kohdistaa huomion oikeisiin “kipupisteisiin” ja siten osaltaan keventää yhtiön johdon työkuormaa.
4. Tunnettuuden lisääminen. Listautumisen yhteydessä yhtiö saa usein merkittävästi näkyvyyttä. Taidokkaasti hoidettu viestintä median sekä myös sosiaalisen median välityksellä, luonnollisesti yhtiön vakiintuneiden käytäntöjen mukaisesti, voi monin tavoin osaltaan edesauttaa kiinnostuksen luomista yhtiöön. Sanomattakin on selvää, että listautumisessa syntyvä osakkeenomistajakunnan rakenne antaa omalla tavallaan pohjan yhtiön kaupankäyntiaktiivisuudelle myös listautumisen jälkeen.
5. Listaus ei ole päätepiste, vaan siitä listatun yhtiön taival vasta alkaa. Listauksen yhteydessä julkistetut tiedot luovat lähtökohdan yhtiön tulevalla tiedottamiselle. On tärkeää, että listauksessa julkistettujen tietojen linjaa noudatetaan myös tulevaisuudessa johdonmukaisesti yhtiön viestintäkäytännöissä.
Kiinnostuitko? Blue Berry tarjoaa riippumatonta listautumisiin liittyvää sijoittajaviestinnän palvelua. Kysy lisää: mervi@blueberrycom.com tai info@blueberrycom.com / 040-535 8989 ja katso lisää webbisivuiltamme www.blueberrycom.fi
Kiitos ajastasi!