Viisi vinkkiä onnistuneen pääomamarkkinapäivän järjestämiseen
1. Location, location, location
Jos sijoittajakunnassasi on kansainvälisiä analyytikoita, joista suurin osa pitää Lontoota pääpaikkanaan – paikan valinta voi olla melko selkeä. Pääomamarkkinapäivä Lontoossa tai jossakin muussa yhtiölle keskeisessä kaupungissa saattaa silloin hyvinkin päihittää Helsingissä järjestetyn CMD:n. Sijainnin merkitystä ei voi liikaa korostaa, jotta pääomamarkkinapäivään osallistuminen on tavoitellun kohderyhmän kannalta mahdollisimman vaivatonta ja jotta osallistujat saavat suurimman hyödyn irti päivästä. Mikäli suurin osa yhtiön sijoittajakunnasta on kotimaisia sijoittajia, on Helsinki luonnollisesti erittäin hyvä ratkaisu, erityisesti small- ja mid cap -yhtiöillä.
2. Ajankäyttö
Sekä sijoittajien ja analyytkoiden että ylimmän johdon aika on kullanarvoista. Käytä se tehokkaasti. Tiivistetysti kerrottu, ajankohtainen ja kiinnostava tieto vaikkapa liiketoiminnoista tai toimialan ja markkinoiden kehityksestä on aina arvokasta informaatiota. Sen sijaan pitkät presentaatiot, liian yleisellä tai toisaalta liian yksityiskohtaisella tasolla olevat tiedot, jotka ovat helpommin saatavilla vaikkapa yrityksen webbisaitilta, eivät välttämättä palvele kuulijoita parhaalla mahdollisella tavalla.
3. Webcast
Suuntaus on ollut pitkään siihen, että pääomamarkkinapäivillä jaettu tieto on kaikkien saatavilla. Listattua yhtiötä koskevan tiedonantovelvollisuuden mukaan näin tuleekin olla. Monissa yhtiöissä mietitään kuitenkin, onko esimerkiksi webcast liian “raskas” malli toteuttaa tässä yhteydessä? Lisäksi kysymysmerkkinä on myös se, onko kohderyhmällä aikaa seurata koko päivän esitykset nauhoitettuna tai reaaliaikaisesti – vaikkakin kätevästi omalta koneelta. Mihin ratkaisuun päädyttekin, selvää on, että vähintään presentaatiokalvojen tulee olla ajantasaisesti saatavilla yhtiön omilla webbisivuilla.
4. Tiedote
Jos pääomamarkkinapäivässä julkistetaan ennen julkistamatonta tietoa, päätös on selvä – tiedot tulee julkistaa kaikille samanaikaisesti pörssitiedotteella. Tiedotteella yhtiö saattaa saada myös toivottua näkyvyyttä päivälle, vaikka sinänsä merkitsevää uutta tietoa ei päivässä jaettaisikaan. Joka tapauksessa kannattaa miettiä tarkkaan paitsi sisältö, myös tiedotteen ajoitus.
5. Tehdasvierailu tai kierros yhtiön tiloissa
Jos pääomamarkkinapäivän sijainti mahdollistaa, on luonnollisesti aina arvokasta yhdistää esitysten yhteyteen kierros yhtiön tiloissa. Kierros tehtaalla, tuotantotiloissa tai ehkäpä vain ihan toimistollakin voi olla arvokasta toimialatietoia pääomamarkkinapäivän yhteydessä. Vierailuilla osallistujat saavat mahdollisuuden nähdä käytännössä esitystä tukevia asioita, jolloin yhtiön liiketoimintalogiikkakin saattaa avautua uudenlaisella tavalla.
Blue Berry Communications & IR Oy tarjoaa sparraus- ja järjestelyapua pääomamarkkinapäivän järjestämiseen. Erityisen kätevää palvelu on yhtiöille, joilla ei ole omaa IR-henkilöä palveluksessa tai kiirehuiput ovat vain ajoittaisia. Kirjoittaja on Blue Berryn perustaja ja toimitusjohtaja.
Yhteystiedot: www.blueberrycom.fi
040-535 8989 / mervi@blueberrycom.fi