Sosiaalisen median merkitystä viestinnässä hehkutetaan tänä päivänä voimakkaasti. Onko SOME-huumasta myös IR:n ja talousviestinnän työkaluksi? Siirtyykö talousviestintä osaksi – tai jopa kokonaan sosiaaliseen mediaan?
Kansainvälisesti tarkastellen esimerkiksi Yhdysvalloissa yhtiöt käyttävät Twitteriä yleisesti esimerkiksi tulostietojen viestintään. Tätä kehitystä tukee SEC:n keväällä julkistama kannanotto, jonka mukaan sosiaalinen media osin hyväksyttiin ns. julkistuskanavaksi (disclosure channel).
Kuitenkin yhdysvaltalaisen Market Wiren tekemän tutkimuksen mukaan noin 70% Yhdysvaltalaisista yrityksistä ei käytä sosiaalista mediaa, mutta näistä 50% suunnittelee käyttävänsä sitä tulevaisuudessa. Jos Twitter päätyy osaksi trading-salien päätteitä, kuten huhutaan, tämä kehitys voi olla nopeaakin.
Twitterin lisäksi esimerkiksi SlideSharen ja Youtuben käyttö sijoittajaviestinnän tukena on havaintojen mukaan yleistymässä – kuitenkin melko hitaasti. Sosiaalisen median kanavat on tällä hetkellä valjastettu lähinnä tukemaan muita yhtiön viestintäkanavia. Esimerkiksi tulospresentaatioiden kalvot saattavat olla saatavilla myös Slidesharessa, mikä luonnollisesti saattaa lisätä potentiaalisten saavutettavien sijoittajien määrää.
Suomalaisista yrityksistä kuitenkin vain harvat käyttävät sosiaalista mediaa listatun yhtiön talousviestintään. Sosiaalisen median roolina näyttääkin olevan tärkeä tuki perinteisille viestintäkanaville – ainakin toistaiseksi.